פעילות אינטראקטיבית- ‘בן-גוריון במבחן הזמן’

תיאור:
תערוכה זו עוסקת בשלושה תחומים ממשנתו של בן גוריון: הנגב, תפקיד הנוער וצבא העם. בתערוכה נבחן המעבר מחזון למעשה בכל תחום, וכן כיצד עמד החזון של בן-גוריון במבחן הזמן בחברה הישראלית.
מוקד התערוכה הם שולחנות הפעילות. כיוון ששולחנות הפעילות מושכים מאוד ומבנה התערוכה מקשה על עריכת דיון, כדאי להפעיל את השולחנות לקבוצה ולנהל שיחה מחוץ לתערוכה באחת מפינות הספסלים.

הוראות הפעלה:

בתצוגת ‘בן-גוריון במבחן הזמן’ יש פאנל שליטה להדרכת קבוצות.
פאנל השליטה נמצא ליד הדלת הדרומית.
רצוי להיכנס מהדלת הדרומית, כדי להפעיל את פאנל השליטה לפני שנכנסים המבקרים.
אם בחרתם להיכנס מהדלת הצפונית (שמול תצוגת ‘איזהו מנהיג’), ולא מסביב, יש להנחות את חברי הקבוצה לחכות ליד הדלת ולא להיכנס.
בפאנל השליטה יש ללחוץ על כפתור ‘יציאה’ ואז על ‘עברית’, כעת השולחנות לא עובדים ורק המדריכים יכולים להפעיל אותם.
לאחר שחברי הקבוצה התיישבו סביב השולחנות אתם מוזמנים להפעיל את אחד המשחקים, לאחר שהמשחק הסתיים אפשר להפעיל משחק נוסף על ידי לחיצה על אותם כפתורים.
ליד הכניסה לצריף יש ספסלים שערוכים בצורה המזמנת שיח קבוצתי. זה מקום מצוין לשיחה לפני הפעילות ולאחריה.

הצעות להדרכה:

לאחר שהמבקרים שיחקו בשולחנות ההפעלה נצא עם הקבוצה אל הספסלים שמצפון למבנה, הצעות לשאלות לשיחה על הפעילות:

  • עד כמה לדעתכם עמד חזון בן-גוריון במבחן הזמן בכל אחד מהנושאים?
  • האם דוד בן-גוריון היה מרוצה מתשובותיכם לפי דעתכם?
  • האם החזון של בן-גוריון בנושאים אלה רלוונטי עדיין לחברה הישראלית?
  • במה שונה ובמה דומה תקופת העיצוב של החזון לתקופתנו?
  • בהדרכת חיילים כדאי להתמקד בחזונו של בן-גוריון בנושא ‘צבא העם’. עד כמה דומה צה”ל שאתם מכירים לצה”ל שראה בן-גוריון בחזונו?

אפשר להדריך על הקריקטורות בתצוגה.
הגדרת ‘קריקטורה’: “קריקטורה היא איור שמתאר אדם או מצב בצורה מוגזמת, תוך הבלטה מופרזת של פרטים מסוימים, בדרך כלל מאפיינים חיצוניים או נקודות תורפה, במטרה להצחיק ולעיתים גם לעורר ביקורת”

  • עם איזו קריקטורה אתם מזדהים? מדוע? איזו קריקטורה מרגיזה אתכם?
  • איזו ביקורת מובעת בקריקטורה שמצאה חן בעיניכם? איזו ביקורת מובעת בקריקטורה שהרגיזה אתכם?
  • איזו קריקטורה הכי מצחיקה לדעתכם?