תצוגה שבמרכזה סרט המעלה דילמות מנהיגותיות של בן-גוריון ונקודות הכרעה חשובות במנהיגותו. הסרט נוגע בנקודות קשות ומורכבות בהיסטוריה הציונית והישראלית ומציג דילמות הניצבות בפני מנהיג – האם להקשיב לרחשי הציבור או להאמין ולדבוק בצדקת מעשיך; עד כמה לרכז סמכויות בידיך או להאציל אותן לידי אחרים; האם לפעול באופן פרגמטי ומציאותי או לשאוף להגשמת חזון רחוק. הדילמות הללו כרוכות באירועים היסטוריים מרכזיים, כגון ההחלטה על מבצע נחשון במלחמת העצמאות והוויכוח על השילומים מגרמניה. שפות: עברית, אנגלית, רוסית, ספרדית, צרפתית.
תיאור:
במרכז מרחב התערוכה נמצא הסרט ‘איזהו מנהיג’.
משך הסרט 17 דקות, הסרט מעניין ומעורר דיון. עם זאת, כדאי לחלק את הזמן בין הסרט למוצגים נוספים בתערוכה.
בסרט חמישה פרקים העוסקים בהחלטות מנהיגותיות של בן-גוריון:
- מאבקו של בן-גוריון בן ה-19 למען הציונות ולמען השפה העברית ונגד תנועות אחרות ברחוב היהודי שבאימפריה הצארית (1905).
- תפישת העולם של בן-גוריון הגורסת כי על תנועת הפועלים להוביל את התנועה הציונית, על תפישת עולם זו כתב בעיתון האחדות (1910).
- ההבנה של בן-גוריון כי כדי לנצח במלחמת העצמאות יש לרכז כוח צבאי בדרך לירושלים, לקראת מבצע נחשון (מרץ 1948).
- הכרעתו של בן-גוריון לקבל את כספי השילומים מגרמניה למרות התנגדויות בכנסת ובחלק מהציבור (1952).
- החלטתו של בן-גוריון לעבור לנגב, לקיבוץ שדה בוקר (1953).
מוצגים נוספים בחלל תצוגה זה: קריקטורות בנושא מנהיגותו של בן-גוריון, כובעים המייצגים את התפקידים הרבים שמילא בן-גוריון, דוגמה של המיקרופון ששימש את בן-גוריון בהכרזת העצמאות, תמונות משפחתיות, שרוול מגואל בדמו של בן-גוריון משנת 1957.
הוראות הפעלה:
בתצוגת ‘איזהו מנהיג’ יש פאנל שליטה ליד הדלת הדרומית.
לפני הפעלת הסרט יש ללחוץ על הכפתור הירוק, כפתור זה מפעיל את השעון שמחוץ לתצוגה ומאפשר למבקרים אחרים לדעת מתי מסתיים הסרט.
להפעלת הסרט בשפה העברית מומלץ ללחוץ על כפתור ‘כבדי שמיעה’, כך יופיעו גם כתוביות.
כדי לעצור את הסרט יש ללחוץ לחיצה ארוכה על כפתור ‘STOP’
הצעות להדרכה:
- משימה לצפייה- לפני הצפייה ננחה את המשתתפים לבחור משפט אחד שנאמר בסרט ושנראה להם ראוי להיות המוטו שלהם. משפט שייתלו במשרד או בבית. לאחר הצפייה אפשר לבקש מן המבקרים להסביר את בחירתם.
- איזה סוג של מנהיגות רואים בסרט? מהי התכונה החשובה ביותר למנהיג לפי דעתכם? אם יש זמן והחלל פנוי אפשר לבקש מן המבקרים להתבונן במוצגים ולבחור פריט או שניים המבטאים פן ממנהיגותו של בן-גוריון.
- ננחה את המבקרים להסתובב בחדר ולבחור מוצג שהיו מעניקים מתנה לראש הממשלה הנוכחי. בקשו מן המבקרים להסביר מדוע בחרו במוצג הזה, מה הוא מסמל בעבורם ואיזה ערך עומד מאחורי הבחירה שלהם
- הצעה לדיון מסכם- איזו תכונה אנחנו מחפשים במנהיגים הלאומיים שלנו? איזה ערך אנחנו מצפים שיוביל אותם? במה דומים המנהיגים הישראלים של המאה ה-21 לדוד בן-גוריון? במה הם שונים?
- התבוננו בתצוגת הכובעים שעל הקיר המערבי-
- איזה כובע הכי מסקרן אתכם? מדוע? מה הייתם רוצים לשאול על הכובע הזה?
- איזה כובע היה החשוב ביותר לבן-גוריון לדעתכם?
- אילו כובעים היו נוספים לתצוגה אם בן-גוריון היה ראש ממשלה בימינו?
- מה דעתכם על התכונה הזו – להחזיק בכובעים רבים? האם זה דבר חיובי או שלילי?
- איזה כובע הייתם רוצים לקבל? למה?